Aventures nadalenques del disseny 2011 – Primera part
Cada any, per aquestes dates, des de Periferia Creative afrontem el repte de dissenyar les comunicacions nadalenques de cortesia d’alguns dels nostres clients. I diem que és un repte perquè no és gens fàcil no repetir-se ni caure ens el típics-tòpics que deixen indiferent al personal. En aquest post intercanviem impressions amb Jordi Rosique, responsable de marketing de BCS Ibérica, per qui hem elaborat una postal nadalenca exclusiva i amb interessants reflexions de comunicació al darrera. Per situar-nos en context, cal dir que BCS Ibérica és la filial espanyola del grup internacional BCS, empresa dedicada al disseny, fabricació i venda de maquinaria agrícola (tractors, motocultors, motosegadores i segadores per tractor) i industrial (grups electrògens, motosoldadores i torres d’il·luminació).
Periferia: No cal dir, Jordi, que el principal repte de cada any és trobar la manera de felicitar el nadal als vostres clients, d’una manera cordial però sense abandonar la necessitat d’expressar les qualitats dels vostres productes. Tractant-se de producte industrial, costa fugir de la seva fredor.
Jordi Rosique, BCS: BCS és una empresa molt creativa, industrialment parlant. Disenyem i fabriquem màquines amb solucions técniques innovadores, i les nostres marques tenen aquest posicionament al mercat. El nostre públic ens reconeix com una empresa que innova i no volem deixar de fer-ho sempre que se’ns presenta la oportunitat. Hem volgut fer una felicitació amistosa i corporativa al mateix temps, mostrant el nostre producte però fugint de connotacions técniques. Una bona forma de fer-ho és a través de la il·lustració. Fabriquem 3 marques diferents de tractors (BCS, FERRARI i PASQUALI) i per això ens ha semblat bona idea fer que els 3 reis mags apareguin cadascun al volant d’un d’aquests tractors.
Periferia: Recordem que et vam suggerir la possibilitat de centrar el disseny del christmas en una il·lustració exclusiva, realitzada per un artista de renom com Conrad Roset. La meva impressió és que al principi no ho acabaves de veure clar. M’equivoco? Què et va fer confiar en que podria ser factible? Quins punts et feien dubtar?
Jordi Rosique, BCS: Conrad Roset té un innegable talent artístic. Vaig conèixer la seva obra al 2009, en una exposició que va fer a Sabadell, i d’aquella exposició en recordava sobretot dibuixos erótics fets amb llapis i anilines. Precisament perque l’había conceptuat com a ‘erótic’ em va sorprendre que el proposessiu per una feina com la nostra. Després però vaig estar mirant a la seva web altres treballs seus fets per encàrreg de marques com Adidas o Coca-cola, i algunes il·lustracions de literatura infantil i vaig arribar a la conclusió que Conrad té una gran capacitat per adaptar el seu estil al que el client necessita. Gràcies a aquests treballs vaig acabar de decidir-me. Conrad és també molt ràpid i està acostumat a treballar en col·laboració amb estudis de disseny gràfic amb els timings que s’exigeixen a la indústria. Ha sigut una gran experiència treballar amb ell.
Periferia: La postal nadalenca va ser aprovada i enviada als vostres clients i col·laboradors, cosa que ens fa entendre que el resultat us va convèncer, però què n’opines del resultat com a responsable de marketing ? Què creus que BCS ha aconseguit amb aquesta acció?
Jordi Rosique, BCS: A nivell de comunicació sempre procurem fer accions impactants que no tinguin un gran cost per l’empresa. Maximitzar la creativitat i reduïr la inversió. Fer una felicitació d’aquestes característiques ens ha permés felicitar el nadal d’una forma més personal als nostres clients i optimitzar el cost global de l’acció que, gràcies a les noves tecnologíes d’impresió digital, ha sigut menor del que hauría suposat comprar una felicitació estándar al mercat. Desde aquest punt de vista ha sigut un éxit per partida doble. El nadal és una oportunitat única en tot l’any per portar la comunicació amb els nostres clients al terreny afectiu i reforçar els nostres vincles.
Les nostres conclusions des de Periferia Creative son que val la pena afrontar qualsevol acció de comunicació amb els clients i col·laboradors com una oportunitat estratègica. La gran majoria d’accions corporatives nadalenques semblen fetes per obligació; es pretén un contacte de cortesia, però la majoria de vegades només suposen una despesa per les empreses i no aconsegueixen més que indiferència per part del destinatari. Des de la nostra agència invertim molta energia en convèncer als nostres clients de la importància d’enfocar bé qualsevol acció de comunicació, per petita que sembli, ja que estem convençuts de que cadascuna forma part d’un tot que configura el veritable branding que fa sòlida una relació comercial.
Bones festes!
Web de BCS Ibèrica
Web de Conrad Roset


